Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2012 18:42:18

ÆUG har 6. februar 2012 afgivet høringssvar til lovforslag om at ændre ægtefællesammenføringsreglerne, så de i grove træk føres tilbage til 2010. Læs høringssvaret her:

http://aegteskabudengraenser.dk/uploads ... ar2012.pdf

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Indlæg af Juma » 10.02.2012 18:09:54

Jeg må tilstå, jeg har kun skimmet det lange høringssvar, men det ser godt ud.

Ville blot benytte lejligheden til at kvittere for det store arbejde.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.02.2012 18:53:55

Jeg har læst hvert et ord for nogle dage siden, og jeg må sige, at det er godt gennemarbejdet. Herunder stiller ÆUG, som jeg læser det, store spørgsmålstegn ved begrundelserne for de fleste regler for familiesammenføringer, både af dem, som den tidligere regering gennemførte sammen med DF og af dem, som den siddende regering har i støbeskeen sammen med EL. Der er et par små stavefejl hist og pist, men det overordnede billede er for mig at se, at det er gennemarbejdet og dybt professionelt arbejde, som ÆUG har lavet her. :D
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2012 20:23:17

Mange tak for rosen. Høringssvaret er bla. en syntese af et arbejde i form af litteraturstudier, som ÆUG`s juragruppe har udført i løbet af det sidste års tid. På baggrund af det arbejde følte vi, at vi nu var klædt på til for alvor at gå ind i en diskussion om, hvorvidt de danske familiesammenføringsregler respekterer menneskerettighederne eller ej.

Afsnittene om indvandringen til Danmark og reglernes betydning for forskellige nationaliteter, samt afsnittet om udlændinges erhvervsfrekvens skal således ses som medvirkende til at opbygge en argumentation for, at der har været tale om uproportionale indgreb i retten til familieliv, idet politikere og medier - groft sagt - har blæst de formodede problemer ved familiesammenføringer fuldstændigt ud af proportion.

Det er tanken, at dele af det arbejde, der er lagt i høringssvaret, herunder især analysen af indvandringen til Danmark mm., også vil kunne bruges senere i andre sammenhænge.

Og endelig kan det nævnes, at høringssvaret også præsenterer resultatet af en undersøgelse af kommunernes træk på bankgarantierne, som en frivillig udførte for ÆUG i sommeren 2011, hvilket i sig selv var et ganske arbejdskrævende projekt.

Den politiske situation omkring det her emne forekommer jo helt ekstremt fastlåst i Danmark, men vi håber da på, at vi bla. med dette høringssvar måske kan være med til at dirke låsen bare en smule op. Om ikke i form af konkrete lovændringer her og nu, så i det mindste i form af holdningsændringer hos nogle af de politikere og embedsmænd mm, som måtte få tygget sig igennem det lange høringssvar.

Og endelig skal jeg heller ikke lægge skjul på, at høringssvaret også er tænkt som en syngende lussing til de ministerielle embedsmænd, der har ansvaret for det her område. Og som i 10 år stædigt har påstået, at Danmarks internationale forpligtelser skam blev overholdt til punkt og prikke med den såkaldt "faste og fair" udlændingepolitik, der med lovforslaget nu bliver omdøbt til "robust og retfærdig". Uden at nogen dog vist rigtigt kan gøre rede for, hvori hverken det "fair" eller det "retfærdige" består.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Høringssvar til lovforslag om ægtefællesammenføring

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.02.2012 22:52:01

Jeg bemærkede under valgkampen, at Radikale sagde, at hvis det stod til dem alene, skulle udlændingepolitikken være de samme som på EU-området, dog uden krav om at flytte hen til kommoden og tilbage igen. De var dog også godt klar over, at når fire partier skal spille sammen, så vil det være naivt at forestille sig at nå det mål.

ÆUG har formået både at sætte historik og baggrunde for diverse enkeltdele af reglerne for familiesammenføring og holdt dem op imod et "nødvendighedskriterium". Et godt eksempel herpå er netop bankgarantierne, hvor DF kort før de blev sat ud af cockpittet, fik hævet garantien til 100.000 kroner. Begrundelsen herfor står mig stadig uklart, og ÆUG skyder diverse forklaringer ned på fornemste vis ved at fortælle, at de i høringssvaret nævnte kommuner kun har gjort hel eller delvis indhug i omkring 25 promille af de stillede garantier. En enkelt kommune har endda et rent rundt 0,00% indhug. Når kommunerne ikke har trukket mere end det, så virker det jo ærlig talt fjollet pludselig at hæve garantistillelsen til 100.000 kroner.

Et af de steder, hvor ÆUG har gået skridtet videre, er der hvor bestyrelsen sætter paragrafferne i udlændingeloven op mod hinanden og blotlægger den forskelsbehandling der foregår på den baggrund.

Der er ros de steder, hvor tingene går i den rigtige retning. Der er skideballer i luften, hvor dette er påkrævet. Og der er - som jeg skrev i det tidligere indlæg - stillet store spørgsmålstegn ved alle de mange regler. Jeg er da også sikker på, at jeres høringssvar giver dem noget at tænke over i centraladministrationen, og det kunne måske ad åre være medvirkende årsag til, at vi kan få den danske udlændingepolitik hen på noget, der minder om det som Radikale ønsker.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar