Pro Forma

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Pro Forma

Indlæg af krikris » 24.01.2010 16:22:46

Tak Skaanebo det var det jeg troede. Det kan være en ide for Hanne at flytte og få sin mand op på et EU ægtefælle visum og opgive slagsmålet med US til hun og hendes mand har bedre kort på hånden i form af en ansøgning baseret på EU retten, og måske også en langt hurtigere løsning. Sverige er oplagt og kan varmt anbefales. Held og lykke!

Manalo
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13.09.2009 16:20:28

Re: Pro Forma

Indlæg af Manalo » 24.01.2010 16:59:13

krikris skrev:Tak Skaanebo det var det jeg troede. Det kan være en ide for Hanne at flytte og få sin mand op på et EU ægtefælle visum og opgive slagsmålet med US til hun og hendes mand har bedre kort på hånden i form af en ansøgning baseret på EU retten, og måske også en langt hurtigere løsning. Sverige er oplagt og kan varmt anbefales. Held og lykke!
Senest rettet af Manalo 30.03.2010 14:03:30, rettet i alt 3 gange.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Pro Forma

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 18:29:07

Der er vel heller ikke grund til, at I kaster jer ud i EU-løsningen, så længe klagemulighederne ikke er udtømt. I har jo klaget over jeres afslag og vil derfor nu få en chance for at bevise, at jeres forhold ikke er proforma.

Held og lykke med det hele :D

Manalo
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13.09.2009 16:20:28

Re: Pro Forma

Indlæg af Manalo » 24.01.2010 18:53:14

fundiver199 skrev:Der er vel heller ikke grund til, at I kaster jer ud i EU-løsningen, så længe klagemulighederne ikke er udtømt. I har jo klaget over jeres afslag og vil derfor nu få en chance for at bevise, at jeres forhold ikke er proforma.

Held og lykke med det hele :D
Senest rettet af Manalo 30.03.2010 14:04:13, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Pro Forma

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 19:25:17

Kære Hanne

Jeg tror ikke, at I skal gøre jer forhåbninger om, at din mand kan få et visum til Danmark, når der er givet afslag p.g.a. proforma.

Udlændingeservice vil således givetvis sige, at der ikke er nogen velfærdshensyn, der taler for, at din mand skal til Danmark for at besøge dig, da jeres ægteskab jo ikke er reelt.

Og omvendt vil man sige, at der er en stærkt forøget immigrationsrisiko, netop fordi der er tale om en ansøger, som har været villig til at gå så langt som til at indgå et proformaægteskab, alene for at få mulighed for at komme til Danmark. Og de to ting tilsammen betyder så, at visum med meget stor sandsynlighed vil blive afslået.

Jeg er derfor bange for, at jeres muligheder begrænser sig til at:

a) du kan besøge din mand i hans hjemland, indtil der er taget stilling til jeres klagesag og den forhåbentlig er faldet ud til jeres fordel.

b) du kan bosætte dig i et andet EU/EØS-land, så din mand kan søge om visum og opholdskort uden omvendt bevisbyrde.

Og da du sikkert og forståeligt nok stadig er godt oppe at køre efter det afslag, I fik for 2 uger siden, så er det nok en god idé at starte med at besøge din mand, så du kan falde lidt ned og I kan få snakket tingene igennem, før du evt. begynder at iværksætte plan b) med EU-løsningen.

Det er jo også et spørgsmål om at tage stilling til, hvor meget det hele haster, hvor besværligt det vil være at bruge EU-løsningen, og hvor meget I tror på, at klagesagen kan få et positivt udfald.

Manalo
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13.09.2009 16:20:28

Re: Pro Forma

Indlæg af Manalo » 24.01.2010 20:05:44

[quote="fundiver199"]Kære Hanne

Jeg tror ikke, at I skal gøre jer forhåbninger om, at din mand kan få et visum til Danmark, når der er givet afslag p.g.a. proforma.

Udlændingeservice vil således givetvis sige, at der ikke er nogen velfærdshensyn, der taler for, at din mand skal til Danmark for at besøge dig, da jeres ægteskab jo ikke er reelt.

Og omvendt vil man sige, at der er en stærkt forøget immigrationsrisiko, netop fordi der er tale om en ansøger, som har været villig til at gå så langt som til at indgå et proformaægteskab, alene for at få mulighed for at komme til Danmark. Og de to ting tilsammen betyder så, at visum med meget stor sandsynlighed vil blive afslået.

Jeg er derfor bange for, at jeres muligheder begrænser sig til at:

a) du kan besøge din mand i hans hjemland, indtil der er taget stilling til jeres klagesag og den forhåbentlig er faldet ud til jeres fordel.

b) du kan bosætte dig i et andet EU/EØS-land, så din mand kan søge om visum og opholdskort uden omvendt bevisbyrde.
Senest rettet af Manalo 30.03.2010 14:13:06, rettet i alt 1 gang.

Hope Kristine
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09.03.2010 06:35:51

Re: Pro Forma

Indlæg af Hope Kristine » 09.03.2010 06:44:48

:) Hej til alle jer som er igennem dette profa emne
min mand og jeg har været igennem det,men fik ikke afslag.
vi har nu været gift i 7 år og min mand har været her i 6 af dem,
vi har det bedre sammen end nogensinde.
Held og Lykke til jer

mbp
Indlæg: 121
Tilmeldt: 17.06.2009 19:02:19

Re: Pro Forma

Indlæg af mbp » 17.03.2010 21:47:46

Hanne Gomez.

Hvordan ser Jeres situation ud i øjeblikket, fik i afslag på visumansøgningen.

Er det lykkedes Jer at overbevise myndighederne om at der ikke er tale om pro forma?

Hvor stor er aldersforskellem mellem din mand og dig?

Manalo
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13.09.2009 16:20:28

Re: Pro Forma

Indlæg af Manalo » 19.03.2010 21:59:34

mbp skrev:Hanne Gomez.

Hvordan ser Jeres situation ud i øjeblikket, fik i afslag på visumansøgningen.

Er det lykkedes Jer at overbevise myndighederne om at der ikke er tale om pro forma?

Hvor stor er aldersforskellem mellem din mand og dig?
Senest rettet af Manalo 30.03.2010 14:09:56, rettet i alt 4 gange.

Kampala
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02.01.2010 10:07:17

Re: Pro Forma

Indlæg af Kampala » 29.03.2010 07:23:32

Hej Alle sammen..jeg har bevæget mig lidt rundt hist og her, og har egentlig forståelse for, at proforma bare ikke er acceptabelt.

For mange år siden, nok nærmere 30 år siden blev min gamle morfar, på 70 gift med en ung pige fra Polen, alene for at hun kunne få opholdstilladelse, så jo man skal sikre sig, at der er tale om gesidigt kærlighed, og respekt for den person man vælger at gifte sig med, alt andet er jo proforma.

Men lige tilbage til min egen historie.

For 2 år siden tog jeg til Kampala, mødtes med en masse dejligmennesker, og i særdeleshed med en moden men " desværre " alt for ung kvinde også.

Vi har siden jeg to hjem i Januar 2008, været i løbende kontakt om løst og fast, via telefon, ( man det er altså dyrt ).

Vores aldersforeskæld er 29 år jeg har en datter som er ældre en kvinden ( så ægteskab kan da ikke komme på tale ).

Men aligevel, jeg drøftede min kærlighed ( eller nærmere min respekt ) for den kvinde fra Kampala, med mine voksne børn, og de sagde samstemmende, at ( Far hvis det kan gøre dig lykkelig ) skal du følge dit hjerte. ( jeg ser ikke kvinden som en på 25 men som en voksen moden kvinde )


Jeg besluttede dog, at ( dog uden at hun kendte mine intentioner ) at hun selv skulle bevise at hun virkelig ville og gøre en indsats, så hun knoklede som en gal i mere end år, for selv at kunne batale for rejsen til Danmark, samt opholdet på den skole som hun i dag har visum til .

Men da jeg jo også ved, at mange desværre ( særlig mænd ), tror en ung kvinde bare gifter sig med en ældre mand fordi de er forelsket, må virkelig leve i en anden verden.

For at være helt sikker ( og ikke til grin over for min familie ), tilbød jeg kvinden, nu at vi kunne blive gift så hun kan blive i Danmark, men det sage hun NEJ til.

Begrundelse, hun vil kun giftes hvis jeg virkelig mente noget med det, jeg beklagede min udtagelse med henvisning til at jeg ville være sikker i min sag, at hun virkelig mente det, og det må siges jeg fik det bekreftiget.

Vi er nu blevet gift, på rådhuset, hun følger indtil videre sin skole, og vi har søgt FS.

Hun er iøvrigt også gravid, ( et ønske jeg havde ), og som hun acceptrede, og vi håber inderligt at vi kan få vores familiesammenføring.

Jeg lavede min egen test på om det kunne være ( proforma ) og fandt hun var oprigtig.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Pro Forma

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2010 10:10:26

Det var da en dejlig og livsbekræftende historie. Jeg mener personligt, at vi i den vestlige verden har nogle ret urealistiske forestillinger og idealer om den romantiske kærlighed. I Storbritannien har de decideret et begreb, som de kalder for ”fodboldsspilleres koner” og som refererer til unge fysisk attraktive kvinder, ofte fotomodeller, som danner par med de berømte og højt betalte fodboldstjerner i den britiske Premier League. Og som blandt andet er kendt for at gå amok med deres kæresters eller ægtefællers kreditkort i shoppingcentrene, når de ledsager dem på rejser under de europæiske turneringer.

Og så er det jo, at man kan spørge sig selv, om der er nogen grund til at tro, at netop fodboldstjerner oftere end andre forelsker sig i en fotomodel, og at netop fotomodeller oftere end andre forelsker sig i en fodboldstjerne? Eller om det måske snarere forholder sig sådan, at mænd vælger deres partner ud fra udseende, hvorimod kvinder ofte søger forhold, som giver dem adgang til penge og prestige?

Også i mindre ekstreme tilfælde er realiteten vel nok, at også mennesker i den vestlige verden, hvor vi hylder den romantiske kærlighed som et ideal, søger efter det man kunne kalde en ”passende partner”. Det er sjældent, at folk danner par med en person fra en helt anden socialgruppe, og kvinder danner som regel par med en mand, der er mindst lige så veluddannet som dem selv.

Men det at der har været andre overvejelser end romantisk kærlighed indblandet i ens valg af partner betyder jo ikke, at der er tale om ”proforma”, eller at parret ikke holder af hinanden og kan få et langt og lykkeligt liv sammen.

Og helt tilsvarende gælder det naturligvis også for par, hvor den ene kommer fra et fattigt land og via ægteskabet får mulighed for at flytte til et mere velstående land. Det er helt naivt at tro, at denne mulighed ikke i mange tilfælde har indgået kraftig i overvejelserne omkring valg af partner. Ellers ville der vel f.eks. ikke være et hav af datingportaler på internettet, hvor specielt kvinder fra fattige lande i bl.a. Asien og Østeuropa søger efter en udenlandsk ægtefælle.

Men det betyder jo ikke, at kærligheden nødvendigvis er mindre ægte og reel eller forholdet mindre lykkeligt end det er tilfældet, når f.eks. en dansk kvinde fra overklassen vælger at gifte sig med en dansk mand på sit eget niveau i stedet for at gifte sig med en lagerarbejder.

Besvar