Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2010 09:10:11

Ifølge dette telegram fra Ritzau skal tyrkere ikke bestå indvandringsprøven, hvis de vil familiesammenføres i Danmark. Jeg vil dog gætte på, at journalisten har misforstået tingene lidt, og at det afgørende ikke er ansøgerens nationalitet, men om den herboende er en tyrkisk arbejdstager.

Dette gælder altså ikke, hvis man er dansk statsborger og gerne vil have sin ægtefælle fra Tyrkiet hertil. Men det gælder for en tyrkisk arbejdstager, uanset om hans ægtefælle er fra Tyrkiet, Syrien eller Thailand.

http://www.information.dk/telegram/2521 ... ent-297248

Troels
Indlæg: 29
Tilmeldt: 07.06.2007 17:32:37
Geografisk sted: Copenhagen V

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af Troels » 27.11.2010 10:34:22

Hvis man orker det kan man læse den såkaldte Ankara-Aftale mellem EU (EF) og Tyrkiet (Associeringsaftalen), som ligger til grundlag for Tyrkiets undtagelse ift. de kommende regelændringer: http://www.euo.dk/upload/application/pd ... ra1963.pdf
Det starter fra omkring side 5 i dokumentet og er måske ikke ligefrem verdens bedste scanning af originalerne, men den bedste jeg har kunnet finde indtil videre.
Troels
Keep smilin'!

Anne Alver
Indlæg: 127
Tilmeldt: 19.06.2008 09:19:09
Geografisk sted: Danmark

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af Anne Alver » 02.12.2010 14:01:28

Her er mere at læse om Associeringsaftalen:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... dommen.pdf

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 11:52:24

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
“EU-domstolen har i sagerne T. Sahin (dom af 17. september 2009, C-242/06) og Kommissionen mod Nederlandene (dom af 29. april 2010, C-92/07) taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt pålæggelse af gebyrbetaling for tyrkiske statsborgere var i overensstemmelse med associeringsaftalen.
Dommenes resultater må fortolkes således, at familiemedlemmer til i Danmark økonomisk aktive tyrkiske statsborgere efter omstændighederne ikke kan afkræves gebyrer, der ikke normalt pålægges familiemedlemmer, der familiesammenføres med herboende EU-borgere.
Udlændingemyndighederne har på denne baggrund vurderet, at kravet om indvandringsprøve og betaling af gebyr herfor ikke kan stilles over for udlændinge, der søger om familiesammenføring med en herboende tyrkisk statsborger, der er økonomisk aktiv som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder.
Det betyder altså, at disse familiemedlemmer er fritaget fra kravet om at bestå indvandringsprøven og betale et gebyr herfor, som ellers normalt er et krav for at få familiesammenføring.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan fritages fra kravet om indvandringsprøve, kan du rette henvendelse til Udlændingeservice.
Det kræver en konkret vurdering af forholdene i den enkelte sag at fastslå, om kravet om indvandringsprøve skal stilles eller ej. Det vil være muligt at få nærmere oplysninger herom hos Udlændingeservice, idet det dog bemærkes, at vurderingen af, om kravet om indvandringsprøven skal stilles, skal foretages på baggrund af de faktiske forhold, der er i den enkelte familie umiddelbart før, at der ellers ville kunne gives opholdstilladelse.
Det er således ikke muligt at få en bindende forhåndstilkendegivelse af, om kravet om indvandringsprøve vil skulle stilles.”
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2010 20:49:47

Det, som jeg finder mest interessant, er, at man fritager de tyrkiske arbejdstageres familiemedlemmer helt fra kravet om at bestå indvandringsprøven. Hvorfor nøjes man ikke med at fritage dem fra deltagergebyret på 3.000 kroner, hvis det alene er den økonomiske forskelsbehandling i forhold til EU-borgere, som EF-domstolen har erklæret ulovlig?

Det gør man vel kun, fordi man mener, at selve kravet om at skulle bestå prøven, også vil være i strid med associeringsaftalen. Men hvis det er tilfældet, hvorfor er alle de gældende krav, som kan forhindre en familiesammenføring, herunder 24-års reglen, tilknytningskravet og kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse, så ikke også i strid med associeringsaftalen?

Det virker meget mystisk og som noget, nogen burde bore lidt mere i :wink:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af mh1 » 05.12.2010 09:05:32

Jeg gætter på at der foregår en hel masse bag gardinerne, og at Tyrkiets stærke økonomiske udvikling, stabil gennem nu mange år, samt strategiske betydning nu endelig har fået sat skub i gennemførelsen af den frie bevægelighed for tyrkiske arbejdstagere. Det har altid været meningen, at den skulle gennemføres gradvist, men den har stået i stampe i mere end 30 år.
Tyrkere vender hjem efter mange år på de europæiske arbejdsmarkeder, europæere får i stigende grad øjnene op for mulighederne for at etablere sig i Tyrkiet, så strømmen af arbejdstagere går nu både ind i og ud af Tyrkiet. Uddannelsesniveauet i Tyrkiet er steget eksplosivt i de seneste 20 år. Skattetrykket er mindre, klimaet bedre, leveomkostningerne mindre, solskinstimerne langt flere og Europa er ikke længere i samme grad 'det forjættede land', så efterhånden gælder det for EU nok mere om at gøre det tillokkende for unge, veluddannede arbejdsduelige tyrkere at indvandre, end om at gøre det besværligt for dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2010 18:47:37

@mh

Det kan sikkert være meget rigtigt alt sammen. Men jeg er helt sikker på, at den danske regering ikke ønsker en større indvandring af netop tyrkere, så derfor finder jeg det stadig meget interessant, at en tyrkisk arbejdstagers ægtefælle nu kan fritages fra indvandringsprøven - men der skal stadig stilles bankgaranti og vurderes tilknytning og hist og her.

Deeet synes jeg så ikke lige hænger så godt sammen, så det kunne være ret interessant at finde ud af, hvad det alt sammen går ud på :wink:

IpekT
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17.04.2009 18:34:23
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af IpekT » 26.03.2011 00:33:41

Jeg forstår det heller ikke, og der ligger åbentbart meget i de tyrkiske medier om det lige nu så det gør mig endnu mere forvirret. Min mand tror at han ikke er omfattet af de samme regler som alle andre fordi han er tyrker. Jeg er dansk statsborger og min mand og jeg bor sammen i Malmø for så endelig at kunne få et liv sammen i Danmark en dag (forhåbentligt). Vi har ligeledes en datter sammen som også er dansk statsborger, hvad er det helt præcist han kan undtages for? Er det ikke kun gebyret?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af mh1 » 26.03.2011 06:56:45

Når i nu bor i Sverige er planen vel at bruge EU-reglerne, hvis/når i flytter til DK? Og så er de andre regler jo uinteressante.

Men hvis din mand får arbejde i Sverige og senere i DK, uanset hvilken slags arbejde, så vil han jo som tyrkisk arbejdstager kunne blive berettiget til permanent opholdstilladelse som arbejdstager efter 4 år, dvs. allerede inden han har fået permanent EU-opholdskort, og dermed i princippet når han har et fast job blive uafhængig af dig i forhold til opholdstilladelse. Han kan dog ikke lægge arbejdsperioder i Sverige sammen med perioder i DK.

I kan gå ind her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rupper.htm og nederst på siden videre til dette: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... yrkiet.pdf

Kravet om 'længerevarende tilknytning' er noget uklar, idet man jo naturligvis er nødt til at starte med at have en helt ny arbejds- og opholdstilladelse for at kunne opnå at have arbejdet i et år, men kravet skal formodentlig tolkes således, at man vil afvise at give opholdstilladelse på ændret grundlag, hvis en tyrkisk statsborger bliver familiesammenført, får arbejde i sin onkels pizzeria og umiddelbart (få måneder), efter bliver separeret/skilt og søger om opholdstilladelse med henvisning til associeringsaftalen.

Associeringsaftalen vil først og fremmest sikkert være til fordel for tyrkere, som kommer i arbejde, men som vil have svært ved at opfylde de danske krav til point for at få permanent opholdstilladelse. Med associeringsaftalen i hånden vil en tyrker, som har haft deltidsarbejde samme sted i samme stilling, fx som rengøringsassistent, i 4 år, kunne kræve at få permanent opholdstilladelse.

Jeg kan ikke advare kraftigt nok mod at indrette sig efter hvad man kan læse/høre i tyrkiske medier om gældende regler, der er sjældent megen reel viden bag, og afgørelser overfortolkes i ekstrem grad. Fx hævdes det netop nu, at tyrkere har vundet ret til at rejse visumfrit på ferie til Tyskland. Dette begrundet i en afgørelse om at nogle forretningsfolk, som 'strandede' i transit blev nægtet at forlade transithallen for at finde overnatning på et hotel, burde have fået tilladelse til dette, idet de beviseligt havde returbilletter til Tyrkiet, var på vej tilbage fra en forretningsrejse og var i besiddelse af rigelige midler (altså ingen fare for at de havde til hensigt at tage ulovligt ophold i Tyskland). Jeg tror dog ikke på, at dommen kan fortolkes til at alle og enhver nu kan stille i lufthavnen med en returbillet Istanbul-München og forvente at få tilladelse til at boarde og/eller komme igennem paskontrollen i Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring til tyrkiske arbejdstagere

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2011 12:06:50

IpekT skrev:Vi har ligeledes en datter sammen som også er dansk statsborger, hvad er det helt præcist han kan undtages for? Er det ikke kun gebyret?
Som mh skriver, så er I jo omfattet af EU-reglerne og dermed af et regelsæt, som giver endnu flere rettigheder end associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet.

Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet kan derfor kun få betydning for din mand, hvis I bliver skilt, inden han har opnået ret til selvstændigt ophold efter EU-reglerne, hvilket sker efter 3 års ægteskab og 12 måneders ophold i det samme land.

I så fald vil han muligvis kunne hente en mere vidtgående ret til at blive i det land, hvor I bor, end han har efter EU´s opholdsdirektiv, men vel at mærke kun, hvis han er økonomisk aktiv.

Samtidig vil hans evt. nye ægtefælle fra et ikke-EU land i den situation kunne undtages fra ansøgningsgebyr og for indvandringsprøven, hvis det nye lykkelige par søger om FS i Danmark.

Så hvis din mand vælger at dumpe dig efter nogle år, så vil det altså være lidt lettere for ham at hente sig en ny kone i Tyrkiet eller et andet land uden for EU. Men dog kun lidt, for han skal stadig opfylde alle de andre krav om f.eks. tilknytning og bankgaranti, sådan som Danmark tolker reglerne i dag.

Så alt i alt må man sige, at associeringsaftalen kun har en ret perifer og forhåbentlig også meget teoretisk betydning for jer :wink:

Besvar