Gratis hjælp fra jurister

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

HKA
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28.10.2013 21:17:26

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af HKA » 28.10.2013 21:24:04

Hej
Hvis en person har opholdt sig i landet lovligt via schengen visum, men personen har valgt at blive i landet efterfølgende ulovligt og nu vil søge om ophold i sverige, hvor stor er sandsynligheden for at personen bliver sendt hjem igen? og er der noget man kan gøre/eller personen selv kan gøre for ikke at blive sendt hjem igen

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af skaanebo » 28.10.2013 22:12:46

Det afhænger fuldstændigt af de nærmere omstændigheder og med hvilken begrundelse, der søges om ophold i Sverige.

PiaHansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.04.2014 16:05:16

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af PiaHansen » 03.04.2014 16:40:46

Hej, jeg har en søn på 6, hvis far er Tyrkisk statsborger og bor i Tyrkiet. Faderen er ved udeblivelsesdom blevet dømt som far. Man laver efterfølgende et Kimlik på drengen med faderens efternavn samt tildeler ham Tyrkisk statsborgerskab. Jeg har den fulde forældremyndighed, drengen er Dansk statsborger, født og bor i Danmark. Ingen kontakt til faderen efter fødslen, ingen ægteskab, ingen anerkendelse af faderskabet fra faderens side. Hvordan slipper vi af med det Kimlik/ statsborgerskab igen???? Får modsigende svar fra Ambassaden/ Tyrkisk advokat.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 03.04.2014 20:59:58

Statsborgerskab og forældremyndighed har intet med hinanden at gøre, når der er tale om et statsborgerskab man er født med.

Din søn har ikke fået 'tildelt' tyrkisk statsborgerskab, han er født som tyrkisk og som dansk statsborger, fordi han har en tyrkisk og en dansk forælder.

DU kan ikke gøre noget for at løse ham fra det tyrkiske statsborgerskab, for det kan han kun blive efter tyrkisk lovgivning, og den bestemmer, at det er ham selv, som skal søge om det, og det kan han først gøre når han bliver myndig, dvs. når han bliver 18.

Der er foreløbig intet problem i at han har begge statsborgerskaber, og da både DK og Tyrkiet er NATO-lande vil værnepligt heller ikke være noget problem. Tyrkiet beskatter kun dem af sine borgere, som bor eller optjener deres indkomst i Tyrkiet (modsat USA, som beskatter sine statsborgere, uanset hvor de bor). Så lad det bare ligge, indtil han bliver voksen.
mh
Rådgiver for ÆUG

PiaHansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.04.2014 16:05:16

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af PiaHansen » 07.04.2014 08:40:09

mh skrev:Statsborgerskab og forældremyndighed har intet med hinanden at gøre, når der er tale om et statsborgerskab man er født med.

Din søn har ikke fået 'tildelt' tyrkisk statsborgerskab, han er født som tyrkisk og som dansk statsborger, fordi han har en tyrkisk og en dansk forælder.

DU kan ikke gøre noget for at løse ham fra det tyrkiske statsborgerskab, for det kan han kun blive efter tyrkisk lovgivning, og den bestemmer, at det er ham selv, som skal søge om det, og det kan han først gøre når han bliver myndig, dvs. når han bliver 18.

Der er foreløbig intet problem i at han har begge statsborgerskaber, og da både DK og Tyrkiet er NATO-lande vil værnepligt heller ikke være noget problem. Tyrkiet beskatter kun dem af sine borgere, som bor eller optjener deres indkomst i Tyrkiet (modsat USA, som beskatter sine statsborgere, uanset hvor de bor). Så lad det bare ligge, indtil han bliver voksen.
Hej, tak for svar.

Jeg hørte så, så sent som i går, fra en Tyrkisk ung mand, at der skulle betales 10.000 euro for at slippe for at aftjene værnepligten i Tyrkiet pt og at dette var et stort problem. Denne unge mand var Tyrkisk statsborger, boede og arbejde i DK. Hvordan hænger det så lige sammen. Er der ikke et sted hvor man kan læse sig til info omkring emnet? Mvh Pia Hansen

I øvrigt ville problematikken ikke have været der, hvis og såfremt jeg ikke havde forlangt, at faderskabet skulle fastsættes, hvilket jeg mener er min søn`s ret at kende sine biologiske rødder. Så ville han udelukkende være forblevet Dansk Statsborger.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 07.04.2014 16:05:54

Hvordan reglerne vil være, når værnepligt bliver aktuel, er jo ikke til at vide.

PT begynder værnepligten ved det fyldte 21. år, og kan udsættes, hvis man er studerende. Den slutter ved det fyldte 38. år. De grænser kan blive ændret (de er fornyligt blevet ændre fra hhv. 18 og 41 år).

MEN for dem, som bor i udlandet og i et andet NATO-land, gælder særlige regler, bl.a. kan bevis for aftjent værnepligt i DK træde i stedet for værnepligt i TR.

Helt ærligt, det er ikke noget som du behøver bryde hovedet med nu, og der ER ingen måde du kan få din søn frataget det tyrkiske statsborgerskab, så LAD DET LIGGE indtil han nærmer sig de 18 år, for der er ingen som helst sandsynlighed for at værnepligtsalderen vil blive lavere end 18 år. Til den tid vil der så temmelig sikkert være nogen HELT andre regler, end der er nu.

PS - dit indlæg ligger et helt forkert sted, og burde være postet som nyt indlæg under 'Øvrigt'.
mh
Rådgiver for ÆUG

1955mor
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13.05.2014 16:35:17

Forestående skilsmisse

Indlæg af 1955mor » 13.05.2014 17:26:26

Jeg har bekendte som formentlig kommer til at stå i en meget vanskelig situation.
Fakta:
* thailandsk pige bosiddende i danmark,familiesammenført gift 5/3 2009 i Thailand, arb. og opholdstilladelse 14/7 2009
* har 1 søn på 3½ år
* mand selvstændig erhvervsdrivende

Har du i snart 1 år haft et bekendtskab / forhold til tysk mand (bosiddende i Tyskland)

Hvordan er hun stillet, ved skilsmisse krævet af sin mand?

Hvordan er hun stillet, hvis hun flytter til Tyskland, kan hendes opholdstilladelse overflyttes til Tyskland, og skal hun giftes med sin tyske ven?

Håber på lidt brugbar svar.

På forhånd tak

JanetBreaux
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.05.2014 18:05:57

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af JanetBreaux » 27.05.2014 18:22:03

Jeg er en dansker der har boet i USA siden 1997. Er blevet gift i 2007 i Louisiana.
Nu vil jeg gerne hjem til Danmark med min mand, og se min datter og børnebørn.
Jeg har prøvet at finde alle regler om at flytte tilbage til Danmark og bringe min mand.
Det har været forvirrende for at sige det mildt. Nogle sider siger en ting og andre en anden.
Jeg har været syg med dårligt hjerte siden 2006 og har fået en ny hofte en måned siden. Skal også have den anden gjort. Vi har ikke nogen opsparing af nogen slags så vi ville have brug for kontant hjælp til jeg kan få et arbejde. Jeg savner Danmark og familie.
Kan De hjælpe med at finde den rigtige måde at gøre det på.
Jeg er 54 år og min mand er 48 år.

Med venlig hilsen

JanetBreaux

habibi91
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17.10.2013 18:56:01

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af habibi91 » 17.06.2014 12:16:42

Kære alle
Skriver da jeg har nogle spørgsmål angående husleje og boligkontrakt i Sverige. Jeg har læst et sted at man som udlejer i Sverige godt må tage mere i husleje end hvad den reelle husleje ligger på. Er der en grænse på hvor meget man må bede om?! Har lige opdaget at jeg i snart 1,5 år har givet mere end det dobbelte af den reelle husleje. Er det lovligt?!
Når man har opsagt lejligheden pr 1/8 vil det sige at man skal være ude af lejligheden d. 31/7 eller 1/8 inden kl 12?!
Hvilke rettigheder har man som lejer i Sverige?! Er lidt småforvirret :(

Håber i kan hjælpe mig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af skaanebo » 17.06.2014 12:57:02

Meld dig ind i Hyresgästföreningen og søg hjælp der.

Hvis det handler om fremleje af bostadsrätt skal du være OBS på, at der kan være andre udgifter end den månedlige avgift, fx renter og amortering.

Ved møbleret fremleje kan man lovligt lægge 10-15 % oven i den faltiske husleje.

Mib23
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.06.2014 02:21:56

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Mib23 » 20.06.2014 02:34:42

Hi everyone I have a question who else here got an opportunity to appeal from the danish immigration board? We got refusal in a reason of adequate size of the apartment so now we can appeal but my wife tourist is only till Saturday June 28 2014 we are like panic we got the result last week Friday , please your ideas are very welcome how to appeal and make it stronger no time to find another apartment but were on it what to???

1955mor
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13.05.2014 16:35:17

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af 1955mor » 20.06.2014 09:43:39

Hej.
Kan en Thailandsk kvinde gift med en dansk mand, har 1 fællesbarn, ved skilsmisse få lov til at blive i Danmark, hvis de har fælles forældremyndighed (7-7) og barnet har bopælspligten hos sin far?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af closed1 » 20.06.2014 10:05:24

Hvis barnet har normal samvær med både sin far og mor ,så bliver moren ikke sendt ud af landet pga. skilsmisse, Da man ikke kan forlange at barnet pendler hver anden weekend frem og tilbage til Bangkok .

Ali2014
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04.01.2014 15:39:36

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Ali2014 » 02.08.2014 04:01:16

Konen (som er min kusine) rejste hjem her i mandags. Det var hendes tredje besøg i dk.
Hun er 21 og jeg er 28 og vi har væretg gift siden jan 2013
Nu har det så vist sig at hun er gravid.. Mange tanker flyver rundt i mit hoved.
Hun er selvfølgelig glad for graviditet og ønsker sig et barn med mig nu hvor jeg i forvejen har et barn her i dk fra en eks kone. Jeg ønsker mig selvfølgelig også flere børn men havde bare ikke regnet med at vi skulle have børn så længe konen rejser frem og tilbage.
Jeg har bedt hende om at få en abort og det har såret hende og skabt små problemer mellem mig og hende

Så spørgsmålet er hvad synes i er bedst ifht vores situation? at beholde barnet eller få en abort?
Og hvis vi ønsker at beholde barnet hvor er det så bedst at føde i Dk eller i libanon og hvis hun føder i libanon får barnet så danskstatsborgerskab fordi jeg har det?
Det der stresser mig er. Hvordan skal barnet kunne starte i vuggestue og børnehave og hvordan skal han kunne lære dansk når han skal frem og tilbage med sn mor..

Hvor er det bedst at søge om familiesammenføring her fra dk eller sverige?
Mit problem med sverige er at jeg bor i en lejebolig i århus, har fast arbejde og har et særbarn her i århus. Skal man opsige lejligheden og sit arbejde hvis man flytter til sverige? Eller kan man nøjes med en adresse der eller at hun bor der og så kan jeg pendle frem og tilbage??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af skaanebo » 05.08.2014 08:00:16

Det vil unægtelig være noget besværligt at pendle mellem fx Varberg og Aarhus. Og du skal som udgangspunkt tilbringe mindst 4 nætter om ugen i Sverige.

Men hvis du har særbarn i Danmark, kan du jo få dispensation fra de danske regler. Det ville det nok være oplagt at undersøge først.

Jeres fælles barn vil være dansk statsborger ved fødslen, formentlig også libaneser, altså dobbelt statsborger, hvis Libanon tillader det.

Besvar