SVERIGE KOM FRIT FREM!!!!!

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bolette
Site Admin
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07.06.2007 09:07:52

SVERIGE KOM FRIT FREM!!!!!

Indlæg af bolette » 23.01.2008 20:21:25

Kære alle

Som I måske har opdaget så har Integrationsministeriet ændret praksis, fordi EF-Domstolen i december 2007 gav familiesammenføring til en hollandsk mand, som tog sin datter fra Surinam med tilbage til Holland efter arbejde i Storbritannien. Domstolen henviste til EU's regler om arbejdskraftens fri bevægelighed.

Det oplyste integrationsminister Birthe Rønn Hornbech sidste tirsdag, den 15. januar 2008 ved et åbent samråd i Folketingets udlændingeudvalg.

Dette betyder at personer som ikke kan opfylde de danske familiesammenføringsregler kan benytte sig af EU-reglerne, og fremover på en nemmere måde end hidtil.

Dommen betyder at hvis A (dansker) og B (udlænding) ikke kan opfylde de danske regler, kan de flytte til Sverige ved at benytte EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed. I Sverige skal A blot have et job med minimum 10-12 ugentligt for at opfylde reglerne. Reglerne siger intet om ”opholdets varighed”, så i princippet/teorien, kan man flytte tilbage efter en uge, en måned eller hvad man vælger.

Tidligere har praksis været at A skulle have et job i DK, for at opfylde kravene i den danske ”version” af EU-familiesammenføringsreglerne. Med dommen i december, kan DK ikke længere kræve dette!

Det betyder at A og B kan flytte til DK, ligegyldigt om A skal hjem til dagpenge, SU, egen formue eller anden form for indkomst.

Regeringen mener ikke at der er mange som vil benytte den nye ”åbning” eller vil have mulighed for det!!

DR er ved at lave et indslag om dette, og søger derfor et par/familie, som er bosiddende i Sverige, men vil overveje at bruge denne åbning for at komme til DK tidligere end de måske ellers havde planlagt ved at vente på svensk statsborgerskab m.v.

Hvis du er interesseret i at mødes med DR, torsdag den 24. eller fredag den 25. januar, så skriv til Bolette via pm her på Forum, eller via pressen@aegteskabudengraenser.dk

KOM FRIT FREM – vi skal have bevist overfor regeringen at I er mange i Sverige, ikke?

Mange hilsener
Bolette

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.04.2008 15:22:25

Jeg kender personligt flere, som bliver ramt af 24-års reglen, fordi deres udenlandske kærester er mindre end 24 år gamle. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvilke praktiske erfaringer, der er med den skitserede "dobbeltflytnings" løsning. Altså først at flytte til et andet EU-land og arbejde der i en (kort) periode, og herefter flytte tilbage til Danmark igen og søge opholdstilladelse til sin ægtefælle efter EU-reglerne.

Jeg tænker især på ting som:

* Skal ægtefællen have nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-land, eller er det godt nok, at parret har boet sammen, medens han/hun var i landet på et 3-måneders Schengenvisum? Eller at parret har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse i det andet EU-land, men at denne ikke er færdigbehandlet endnu?

* Kan den danske part beholde en bolig i Danmark, medens han/hun bor og arbejder i udlandet og f.eks. fremleje denne?

* Kan den danske part nøjes med at tage orlov fra sit danske job, eller er det nødvendigt at sige sit job op og herefter finde et nyt, når man kommer hjem igen?

* Hvordan er en udlænding stillet, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter EU-reglerne i forhold til en udlænding, som har fået opholdstilladelse efter de nationale danske regler? Hvilke fordele og ulemper er der ved de to ordninger?

Jeg håber at nogle af forummets medlemmer og evt. ÆUG´s bestyrelse kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål. Jeg synes faktisk, det er noget, som burde interessere mange af de par, som kommer i klemme p.g.a. de danske regler.

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 15.04.2008 05:59:40

Hej
Dine spørgsmål er meget interessante og yderst relavante. Desværre tror jeg de bliver svære at svare på, da reglerne er så uldne. US kan heller ikke svare klart og entydigt på mange af de spørgsmål man stiller dem. Det virker som om afgørelserne er afhængig af hvilken sagsbehandler der får ens sag. Der er heller ikke så mange par, som er flyttet tilbage til Danmark på EU-reglerne, og derfor har vi ikke meget erfaring at trække på. Men jeg håber virkelig at nogen kan svare på dine spørgsmål.

Mvh Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.04.2008 15:47:40

Hejsa!

1) og 4) har jeg nu selv fundet svar på i mellemtiden.

På "nyidanmark" står det helt klart, at den udenlandske part skal have haft lovligt ophold i et andet EU-land, før parret kan flytte til Danmark efter EU-reglerne. Dette er en ny regel og Danmark er indtil videre ene i EU om at tolke reglerne på den måde.

Dette sætter i praksis en grænse for, hvor kort tid den danske part kan bo og arbejde i udlandet, hvis denne opholdstilladelse skal være en familiesammenføring efter enten EU-reglerne eller det pågældende lands nationale regler. Der vil jo altid være en vis sagsbehandlingstid. Hvis den udenlandske part f.eks. har arbejdet i UK på en selvstændig opholdstilladelse, så vil det derimod være nok, at den danske part flytter til UK og arbejder 12 timer om ugen i nogle få uger.

Der er således faldet dom ved EU-domstolen for, at retten til at benytte EU-reglerne IKKE kan nægtes blot med den begrundelse, at myndighederne mener, at flytningen til udlandet havde til hensigt senere at benytte sig af disse regler til at vende tilbage. Fælles bopæl med den udenlandske part i et par uger OG et job i det pågældende land er tilstrækkeligt, det kan der ikke herske nogen tvivl om. Påstår de danske myndigheder andet, vil de uden tvivl tabe den efterfølgende sag ved EU-domstolen. Men mon dog ikke de er kloge nok til at anerkende den præcedens, som eksisterende afgørelser skaber på området.

Hvad angår, hvordan man er stillet, så kan man efter EU-reglerne ikke få nogen som helst form for økonomisk hjælp i Danmark under opholdet. Altså hverken starthjælp, gratis danskundervisning eller SU. Omvendt slipper man for både bankgaranti og boligkrav, så der er både fordele og ulemper ved begge regelsæt.

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 16.04.2008 05:32:03

Hvis den udenlandske part f.eks. har arbejdet i UK på en selvstændig opholdstilladelse, så vil det derimod være nok, at den danske part flytter til UK og arbejder 12 timer om ugen i nogle få uger.
Den her forstår jeg ikke. Det lyder som om det er vores udenlandske partner der skal ha' arbejdet i et EU-land. Så vidt jeg har forstået er det den danske part der skal arbejde i et andet EU-land end Danmark og at der ikke er noget tidskrav. Blot man arbejder 10-12 timer om ugen i en ikke angivet periode.
Har jeg misforstået noget?

Mvh Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 16.04.2008 08:25:14

Parret skal have boet sammen i et andet EU-land, hvor den udenlandske part har haft lovligt ophold, OG den danske part skal i perioden have arbejdet i dette land.

Der er 2 måder en ikke-EU borger kan få lovligt ophold i et EU-land:

1) Arbejdstilladelse eller studieophold

2) Familiesammenføring med en EU-borger

Hvis ikke-EU borgeren skal have lovligt ophold ved at blive familiesammenført med en dansker, så kræver dette, at danskeren bor længe nok i det pågældende land til, at myndighederne kan nå at behandle sagen.

Hvis ikke-EU borgeren derimod selv har skaffet sig en arbejdstilladelse eller et studieophold i et andet EU-land end Danmark, så er der ikke behov for nogen sagsbehandlingstid, og danskerens arbejdsophold i det pågældende land kan derfor blive af kortere varighed.

Der er sikkert ikke så mange, som i praksis har benyttet denne metode, men i nogle situationer vil den kunne anvendes. Andre EU-lande kan således meget vel have mere lempelige regler for at opnå arbejdstilladelse end Danmark har, og sprogmæssigt vil det være langt lettere for en engelsktalende ikke-EU borger at finde arbejde i UK eller Irland fremfor Danmark.

sune.keller
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31.05.2008 22:42:48
Geografisk sted: Lund, Sweden
Kontakt:

Re: SVERIGE KOM FRIT FREM!!!!!

Indlæg af sune.keller » 26.06.2008 20:03:34

bolette skrev:Reglerne siger intet om ”opholdets varighed”, så i princippet/teorien, kan man flytte tilbage efter en uge, en måned eller hvad man vælger.
Jeg har lige fået job i Malmö, og vi har en ansøgning om opholdskort til min kone i gang.
Jeg kan forstå, at det skulle være muligt for os engang at vende tilbage til Danmark uden at jeg behøver finde arbejde der. Det fremgår af tilgængelige udtalelser, og virker som noget, man kan være sikker på nu.
Til gengæld har jeg ikke kunnet finde noget sted, der påviser, at man skulle kunne nøjes med at arbejde i mindre end 3 måneder/10 uger, bare fordi praksisændringen ikke nævner opholdets varighed.

Mit spørgsmål er altså: Kan vi regne med, at jeg kan arbejde i fx 2 måneder, og at det så skulle være nok - og er der nogen fortilfælde?

Besvar